fenik service

Vår service ska ge dig trygghet efter att du har fått en kvarliggande kateter för att dränera pleuravätska eller ascites.Den garanterar efter utskrivning från sjukhus att du, dina närstående eller hemsjukvården kan hantera våra dränageset och beställa material. Därmed bidrar vi till din eftervård.

fenik service

Vår service ska ge dig trygghet efter att du har fått en kvarliggande kateter för att dränera pleuravätska eller ascites.

Den garanterar efter utskrivning från sjukhus att du, dina närstående eller hemsjukvården kan hantera våra dränageset och beställa material. Därmed bidrar vi till din eftervård.

Utskrivning från sjukhuset

Läkaren har implanterat din kateter. Innan du lämnar sjukhuset meddelar de oss om vi behöver utbilda din hemsjukvård. Eller om du vill tappa ut vätskan själv  - då ger vi givetvis dig och dina närstående utbildning.

Tidsbokning med en av våra medarbetare

Sjukhuset kontaktar en av våra medarbetare för att boka en utbildning med din hemsjukvård, eller med dig och dina närstående. Vi utbildar i hur man dränerar med våra dränageset. Samtidigt ser vi till att du har material för dränage och att säkra framtida beställningsrutiner.

Utbildning

Vår medarbetare utbildar din hemsjukvård, eller dig och dina närstående. Denna utbildning kan ske hemma hos dig om du så önskar. Steg för steg genomför vi då ditt första dränage under översikt av vår personal. Givetvis visar vi även hur man byter förband. Alla frågor du har kring våra produkter kan vår personal gärna svara på. Du får dessutom en broschyr med dränageanvisningar så att du kan läsa på i efterhand. Dessutom medföljer utförliga bruksanvisningar på svenska i alla våra dränageset.

Materialbeställning

Om du eller dina närstående vill dränera själv kommer vi överens med sjukvården hur du får material hemskickat till dig. Kontrollera gärna hur många dränageset du har kvar efter ett dränage, eftersom leverans kan ta 3 arbetsdagar. Du kan välja själv om du vill att vi skickar materialet hem till dörren. Eller om du hellre vill det, kan du hämta ut det på närmaste postutlämningsställe. Har du hemsjukvård som hjälper dig kanske de tar med sig materialet.

Returer

Om du inte längre behöver material som du har hemma kan vi på grund av hygienregler inte ta tillbaka material. Du kan i så fall kontakta sjukvården och höra om de vill ta in produkterna till sig.

Har du frågor?

Här hittar du några av de vanligaste frågorna.

FAQ